Gratis proefperiode: wanneer kan ik opzeggen?
Veel online platforms bieden een proefperiode van een aantal weken om hun dienst gratis te testen. Daarna wordt het automatisch omgezet in een betalend abonnement. Maar hoe zit het dan met het herroepingsrecht?
Hierover heeft het Hof van Justitie recent nog uitspraak gedaan. Het ging over een leerplatform voor studenten. Bij de start ervan kregen ze 30 dagen om alles gratis uit te testen. Aan het einde van die periode werd het abonnement automatisch betalend. Tenzij de gebruiker al tijdens die maand had opgezegd.
Een consumentenbond is in Oostenrijk in beroep gegaan tegen deze praktijk. Het vond dat deze gebruikers ook op het einde van de 30 dagen nog een kans moesten krijgen om het abonnement te verbreken. Het zogenaamde herroepingsrecht zou dus tweemaal moeten gelden.
Het Hof van Justitie was niet akkoord. Als de consument bij de aanvang van de gratis proefperiode op een duidelijke, begrijpelijke en expliciete manier is geïnformeerd over de omzetting naar een betalend abonnement, geldt het herroepingsrecht maar eenmaal.
In de praktijk zullen veel bedrijven hun toekomstige klanten tijdens de proefperiode nog herinneren aan de aanstaande facturering. Maar dat is dus niet verplicht.